AD(H)D en studeren: concentratie, uitstellen, motivatie en medicatie.

Deze training is uitsluitend voor studenten met AD(H)D of met sterk vermoeden AD(H)D.

Training informatie

Inschrijven

wo 12 november 25

18u - 19u30

Howest

Campus Brugge Station - Gebouw A

Spoorwegstraat 4, 8200 Brugge Sint-Michiels

Lokaal: The Lodge (STUVO-HOWEST) en Vergaderzaal 2.2 (STUVO-VIVES)

€ 15

Inschrijven
Add to Calendar aRiFsZXUyzHpqeFXvmYd228868 2025-11-12 18:00 2025-11-12 19:30 Europe/Brussels AD(H)D en studeren: concentratie, uitstellen, motivatie en medicatie. Deze training is uitsluitend voor studenten met AD(H)D of met sterk vermoeden AD(H)D. Howest, Campus Brugge Station - Gebouw A. Spoorwegstraat 4, 8200 Brugge Sint-Michiels. Lokaal: The Lodge (STUVO-HOWEST) en Vergaderzaal 2.2 (STUVO-VIVES)

Practische informatie

Er zijn 5 sessies en kostprijs is 15€.

We verwachten dat je zeker deelneemt aan de eerste sessie. Daarnaast kan je vrij kiezen aan welke sessies je nog wenst deel te nemen. Na inschrijving ontvang je een mail met een link waarin je kan aangeven aan welke sessie je zal deelnemen.

telkens van 18u tot 19u30:

Impact van AD(H)D – woensdag 12/11/25,

met Stephanie Behaegels en Kathleen Watteyn. Locatie: Stuvo-Howest Brugge

AD(H)D en motivatie – dinsdag 18/11/25,

met Imke Dumarey. Locatie: Stuvo-Vives Brugge

AD(H)D en uitstellen – maandag 24/11/25,

met Hannah Verhaeghe. Locatie: Stuvo-Vives Brugge

AD(H)D en concentratie – donderdag 4/12/25,

met Dorien Baele. Locatie: Stuvo-Howest Brugge

AD(H)D en medicatie – maandag 8/12/25,

met Joke Vanhauwaert en Dr. Van Sieleghem. Locatie: Stuvo-Vives Brugge

Tijdens de training wordt er interactief gewerkt, uitwisseling staat centraal, geen droge lesvorm dus!
De lesgevers zijn allemaal ervaren therapeuten en/of coaches in het begeleiden van studenten met AD(H)D.

De inhoud van deze training werd vastgelegd na een bevraging bij alle studenten en personeel omtrent studeren en AD(H)D, afgenomen begin 2025.

Praktisch

De training gaat door op 2 locaties:
Sessie 1 en 4: STUVO-HOWEST
Sessie 2, 3 en 5: STUVO-VIVES

Lesgever

Stephanie Behaegels en Kathleen Watteyn

ADHD - en Autisme Coach

Wij zijn Kathleen, klinisch psycholoog, stress- en burn-outcoach en hartcoherentietrainer, en Stephanie, coach in autisme en ADHD. Naast individuele begeleiding geven we samen groepssessies in thema On the Spectrum, speciaal voor neurodivergente volwassenen. We werken rond weerbaarheid, zelfbeeld, verbinding en veerkracht. Sommige sessies zijn open voor iedereen, andere richten zich specifiek op vrouwen, zoals bij Ladiez on the Spectrum en onze Vrouwencirkel. We werken ervaringsgericht: met veel ruimte voor herkenning, veiligheid en praktische tips. Deze samenwerking met de hogeschool is voor ons een fijne kans om ook studenten te ondersteunen op een manier die écht bij hen past.
Wij zijn Kathleen, klinisch psycholoog, stress- en burn-outcoach en hartcoherentietrainer, en Stephanie, coach in autisme en ADHD. Naast individuele begeleiding geven we samen groepssessies in thema On the Spectrum, speciaal voor neurodivergente volwassenen. We werken rond weerbaarheid, zelfbeeld, verbinding en veerkracht. Sommige sessies zijn open voor iedereen, andere richten zich specifiek op vrouwen, zoals bij Ladiez on the Spectrum en onze Vrouwencirkel. We werken ervaringsgericht: met veel ruimte voor herkenning, veiligheid en praktische tips. Deze samenwerking met de hogeschool is voor ons een fijne kans om ook studenten te ondersteunen op een manier die écht bij hen past.

Lesgever

Imke Dumarey

Klinisch orthopedagoog/autisme- en adhd begeleiding

Ervaring in het werken met jongeren/(jong)volwassenen met ADHD in verschillende settings zoals leefgroepen, thuisbegeleiding, school en therapeutische praktijk.
Ervaring in het werken met jongeren/(jong)volwassenen met ADHD in verschillende settings zoals leefgroepen, thuisbegeleiding, school en therapeutische praktijk.

Lesgever

Hannah Verhaeghe

Oplossingsgerichte therapeute - Klinisch orthopedagoge

Na meer dan 10 jaar ervaring in de residentiële zorg, waaronder de doelgroep jongeren met ADHD, werk ik nu al een tijdje als zelfstandige therapeut in 2 groepspraktijken. Jongeren en (jong)volwassenen met ADHD is een deel van de doelgroep waar ik mee werk.
Na meer dan 10 jaar ervaring in de residentiële zorg, waaronder de doelgroep jongeren met ADHD, werk ik nu al een tijdje als zelfstandige therapeut in 2 groepspraktijken. Jongeren en (jong)volwassenen met ADHD is een deel van de doelgroep waar ik mee werk.

Lesgever

Dorien Baele

ADHD coach

Mijn naam is Dorien Baele. Ik heb een verleden als leraar en zorgcoördinator in het secundair onderwijs, waar ik langer dan 10 jaar jongeren met ADHD individueel en in groep begeleid heb. Drie jaar geleden, startte ik Anderwijs op. Op die manier heb ik als ADHD-coach ondertussen al tientallen studenten, maar ook meer dan 100 volwassenen begeleid om meer inzichten en strategieën te vinden op maat van hun eigen ADHD-brein. Ik werk graag rond thema’s als focus, motivatie, faalangst, maar ook contextmanagement - hoe kan je je omgeving zo goed mogelijk vorm geven dat je eruit kan halen wat je nodig hebt om je doelen te bereiken? Ik hoop jullie in samenwerking met Psywest hierbij te ondersteunen!
Mijn naam is Dorien Baele. Ik heb een verleden als leraar en zorgcoördinator in het secundair onderwijs, waar ik langer dan 10 jaar jongeren met ADHD individueel en in groep begeleid heb. Drie jaar geleden, startte ik Anderwijs op. Op die manier heb ik als ADHD-coach ondertussen al tientallen studenten, maar ook meer dan 100 volwassenen begeleid om meer inzichten en strategieën te vinden op maat van hun eigen ADHD-brein. Ik werk graag rond thema’s als focus, motivatie, faalangst, maar ook contextmanagement - hoe kan je je omgeving zo goed mogelijk vorm geven dat je eruit kan halen wat je nodig hebt om je doelen te bereiken? Ik hoop jullie in samenwerking met Psywest hierbij te ondersteunen!

Lesgever

Joke Vanhauwaert

AD(H)D- en auticoach

Ik ben mama van 3 en omgaan met mensen met AD(H)D is mijn passie en talent.  Enerzijds ben ik ervaringsdeskundige (zelf diagnose AD(H)D en diagnoses in het gezin) anderzijds heb ik professionele ervaring als individueel ondersteuner voor studenten met functiebeperking in VIVES en als zelfstandig AD(H)D coach bij MOTIVASS. Mijn aanpak is onderbouwd door veel bijscholingen alsook mijn diploma als ADHD-coach (centrum voor afstandsonderwijs).
Ik ben mama van 3 en omgaan met mensen met AD(H)D is mijn passie en talent.  Enerzijds ben ik ervaringsdeskundige (zelf diagnose AD(H)D en diagnoses in het gezin) anderzijds heb ik professionele ervaring als individueel ondersteuner voor studenten met functiebeperking in VIVES en als zelfstandig AD(H)D coach bij MOTIVASS. Mijn aanpak is onderbouwd door veel bijscholingen alsook mijn diploma als ADHD-coach (centrum voor afstandsonderwijs).

Lesgever

Dr. Sofie Van Sieleghem

Kinder- en jeugdpsychiater en psychotherapeut

Ik ben dr. Sofie Van Sieleghem, kinder- en jeugdpsychiater sinds 2022 (KU Leuven) en psychotherapeut sinds 2024 (Korzybski Instituut). Ik werk sinds september 2022 in twee centra voor ambulante revalidatie (CAR Noordhoek en CAR 't Veld). In de CAR's focussen we op het begeleiden van kinderen met ontwikkelingsproblemen en hun gezinnen. Daarbij zetten we zowel in op diagnostiek als op behandeling. Dit zowel in de voorschoolse leeftijd, kleuter, lager onderwijs en overgang naar het 1e middelbaar. Een periode waarin ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD, al op jonge leeftijd kunnen vastgesteld worden en adequaat opgevolgd. Op die manier zetten we ook in op preventie van ontwikkelingsrisico's op latere leeftijd (zoals schooluitval en de sociale impact van ontwikkelingsproblemen).
Ik ben dr. Sofie Van Sieleghem, kinder- en jeugdpsychiater sinds 2022 (KU Leuven) en psychotherapeut sinds 2024 (Korzybski Instituut). Ik werk sinds september 2022 in twee centra voor ambulante revalidatie (CAR Noordhoek en CAR 't Veld). In de CAR's focussen we op het begeleiden van kinderen met ontwikkelingsproblemen en hun gezinnen. Daarbij zetten we zowel in op diagnostiek als op behandeling. Dit zowel in de voorschoolse leeftijd, kleuter, lager onderwijs en overgang naar het 1e middelbaar. Een periode waarin ontwikkelingsproblemen, zoals ADHD, al op jonge leeftijd kunnen vastgesteld worden en adequaat opgevolgd. Op die manier zetten we ook in op preventie van ontwikkelingsrisico's op latere leeftijd (zoals schooluitval en de sociale impact van ontwikkelingsproblemen).

Gelijkaardige trainingen

  • angst
  • stress
  • studiehouding
  • workshopTijdens een workshop probeer je aan de hand van verschillende korte oefeningen wat meer zicht te krijgen op een bepaald onderwerp. De oefeningen zijn meestal zo opgesteld dat je die ook achteraf individueel verder kunt oefenen. Interactie staat hier ook centraal.
  • Brugge

gratis

  • angst
  • stress
  • studiehouding
  • workshopTijdens een workshop probeer je aan de hand van verschillende korte oefeningen wat meer zicht te krijgen op een bepaald onderwerp. De oefeningen zijn meestal zo opgesteld dat je die ook achteraf individueel verder kunt oefenen. Interactie staat hier ook centraal.

Faalangst!

  • Kyra Deprez

1 sessie

25.11

18:00 - 20:00

  • Brugge

gratis

  • stress
  • studiehouding
  • veerkracht
  • infosessieTijdens een infosessie krijg je vooral informatie over een bepaald onderwerp. De doelstelling is enerzijds onderbouwde inzichten te geven over dat onderwerp. Anderzijds biedt een infosessie enkele concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan of verder hulp te vragen. Tijdens een infosessie geeft de spreker dus vooral heel wat informatie. Er is soms ook wat ruimte om ervaringen te delen en tips uit te wisselen.
  • Online

gratis

  • stress
  • studiehouding
  • veerkracht
  • infosessieTijdens een infosessie krijg je vooral informatie over een bepaald onderwerp. De doelstelling is enerzijds onderbouwde inzichten te geven over dat onderwerp. Anderzijds biedt een infosessie enkele concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan of verder hulp te vragen. Tijdens een infosessie geeft de spreker dus vooral heel wat informatie. Er is soms ook wat ruimte om ervaringen te delen en tips uit te wisselen.

Uitstellen? Aanpakken! Een boostersessie.

  • Kim Jeurissen
  • Cindy Vanrijkel

1 sessie

18.11

19:15 - 21:15

  • Online

gratis

  • gezondheid
  • studiehouding
  • infosessieTijdens een infosessie krijg je vooral informatie over een bepaald onderwerp. De doelstelling is enerzijds onderbouwde inzichten te geven over dat onderwerp. Anderzijds biedt een infosessie enkele concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan of verder hulp te vragen. Tijdens een infosessie geeft de spreker dus vooral heel wat informatie. Er is soms ook wat ruimte om ervaringen te delen en tips uit te wisselen.
  • Online

gratis

  • gezondheid
  • studiehouding
  • infosessieTijdens een infosessie krijg je vooral informatie over een bepaald onderwerp. De doelstelling is enerzijds onderbouwde inzichten te geven over dat onderwerp. Anderzijds biedt een infosessie enkele concrete handvatten om zelf aan de slag te gaan of verder hulp te vragen. Tijdens een infosessie geeft de spreker dus vooral heel wat informatie. Er is soms ook wat ruimte om ervaringen te delen en tips uit te wisselen.

Slimmer omgaan met je smartphone en sociale media

  • Dirk Laverge

1 sessie

10.11

18:30 - 20:30

  • Online

gratis

Inschrijven

Er zijn nog 11 plaatsen vrij voor onderstaande training.

Vul onderstaande gegevens in om je in te schrijven.
Let op: inschrijven is enkel mogelijk voor studenten van Howest, VIVES, KU Leuven, UGent en Rhizo HBO5.

  • andere
  • identiteit & relatie
  • studiehouding
  • trainingEen training bestaat steeds uit meerdere sessies. De aanpak van een training is analoog met die van een workshop. Alleen is de bedoeling hier om naar duidelijke constructieve gedragsverandering toe te werken tijdens de sessies en dus een aantal nieuwe elementen actief in te oefenen.
  • Brugge

€15

  • andere
  • identiteit & relatie
  • studiehouding
  • trainingEen training bestaat steeds uit meerdere sessies. De aanpak van een training is analoog met die van een workshop. Alleen is de bedoeling hier om naar duidelijke constructieve gedragsverandering toe te werken tijdens de sessies en dus een aantal nieuwe elementen actief in te oefenen.

AD(H)D en studeren: concentratie, uitstellen, motivatie en medicatie.

  • Stephanie Behaegels en Kathleen Watteyn
  • Imke Dumarey
  • Hannah Verhaeghe
  • Dorien Baele
  • Joke Vanhauwaert
  • Dr. Sofie Van Sieleghem

1 sessie

12.11

18:00 - 19:30

  • Brugge

€15

Vul onderstaande gegevens in om je in te schrijven.
Let op: inschrijven is enkel mogelijk voor studenten van Howest, VIVES, KU Leuven, UGent en Rhizo HBO5.